Tuesday, June 4, 2013

Over morgen heb ik een idee. Maar hoe ziet overmorgen er uit?

De meesten van ons zullen in het totaal zo’n 45 jaar werken voordat we met pensioen mogen. Ik ben nu bijna op twee derde  Van de technologie uit die beginperiode is niet veel meer over. Hoe zou het over 15 jaar zijn?

Dat schoot mij te binnen toen ik onlangs dit YouTube filmpje tegenkwam:


De afgelopen vijftien jaar

Vrijwel niemand zag er het nut om (privé) zo’n apparaat te hebben. De wereld is wel wat veranderd! Behalve de mobiele telefoon, zijn er sindsdien: mobiel internet, social media, tablets, en internet-TV’s. Er is volledige integratie van diverse platforms: op telefoons, notebooks, tablets en TV’s kan je internetten, TV kijken, muziek luisteren en Skypen. Er zijn TV’s die geen afstandsbediening meer nodig hebben; ze reageren op handbewegingen van de kijker. De nieuwe generatie smartphones reageert op de ogen van de gebruiker en Samsung is bezig om directe aansturing met hersenactiviteit mogelijk te maken.

Dertig jaar terug

Zo’n vijftien jaar voor dat YouTube filmpje introduceerde IBM de Personal Computer op de Nederlandse markt. Philips vond de Compact Disc uit. Apple toonde de eerste Macintosh. Tulip Computers produceerde zijn eerste PC-kloon ("IBM PC compatible").
In alle belangrijke straten in de stad stonden telefooncellen (voor wie niet weet wat een telefooncel is: kijk een willekeurige Hitchcock film). In de winkelstraten zag je naast kledingwinkels ook veel platenzaken en boekenwinkels.
Er is wat veranderd in dertig jaar. Mijn huidige smartphone heeft meer rekenkracht en grafisch vermogen dan alle PC’s die ik heb gehad bij elkaar. We zijn overal en altijd verbonden via de social media. De TV heeft 110 kanalen en als dat niet genoeg is kan je altijd nog internet-TV kijken. In het straatbeeld zijn de telefooncellen vrijwel verdwenen. De platenzaken en boekenwinkels zijn vervangen door belwinkels.

De komende 15 jaar

Ik heb nog ruim 15 jaar tot mijn pensioen. Zouden al die dingen van 15 jaar geleden dan ook verdwenen zijn? Zouden de belwinkels verdwenen zijn? Betalen we nog met de pinpas? Printen we nog, of zijn de schermen dan zo goed dat ze beter leesbaar zijn dan papier? Praten we in natuurlijke taal met de computer zoals in Star Trek. Of doe je een oordopje in om met hersengolven de systemen te bedienen?

Is de medische wetenschap dan zover dat opereren inhoudt dat we via een infuus nanorobots naar binnen gespoten krijgen die zelfstandig het werk doen?
De technologische ontwikkeling gaat hard. Ik ben nieuwsgierig: hoe luister je dan naar muziek of kijk je TV? Maar het meest nieuwsgierig ben ik toch wel naar: hoe doe jij je werk over 15 jaar? Heb je een visie? Laat het me weten!

No comments :

Post a Comment